KESÄ 2001

Hella Wuolijoki: Niskavuoren nuori emäntä

Yleisnäkymä Niskavuoren tuvassa - Malviina ja Martti

Ohjaus: Tuire Erholm

ROOLEISSA:

LOVIISA NISKAVUORI: Kristiina Friberg | JUHANI NISKAVUORI, valtiopäivämies: Mika Toivonen | HETA NISKAVUORI: Armi Kaupinsalo | ANTTI NISKAVUORI: Mika Sjöblom | KUSTAAVA NISKAVUORI: Raini Junttila | NISKAVUOREN VANHA EMÄNTÄ: Maila Friberg | KORINTERIN IITA, ompelijatar: Laura Imppu | LIISU, piika: Anneli Laurila | SAAROISTEN ISÄNTÄ: Keijo Arvo | MALVIINA, meijerska: Kirsi Rautio | JUSE, hänen äitinsä: Maila Friberg | ISO-MARTTI, renki: Tarmo Lainio | RUOTU-JOONAS: Teemu Sjöblom | VALLESMANNI: Mika Sjöblom | VALLESMANSKA: Kirsi Elo | HERRASSYÖTINKI: Tarmo Lainio | HERRASSÖNSKA: Stiina Savolainen | TOHTORI: Teemu Sjöblom

Äänisuunnittelu ja -tarkkailu: Matti Toivonen



Kohtaaminen yössä - Martti ja Malviina

Kohtaaminen yössä
- Martti ja Malviina

Hella Wuolijoen klassinen kuvaus 1800-luvun loppuvuosien hämäläisen suurtalon elämästä poikkeaa luonteeltaan varsin paljon siitä kevyestä komediallisuudesta, jota Pyhämaan kesäisissä teatterinäytännöissä oli aikaisemmin totuttu näkemään. Tarinan hahmoissa ja kaaressa on aivan toisenlaista dramatiikkaa kuin edes Oprin surumielisyydessä, puhumattakaan niistä farsseista, joita Pyhämaa-päivänä tavallisesti esitettiin. Niskavuoren nuori emäntä Loviisa (Pyhämaassa Kristiina Friberg) on tuonut taloon tullessaan rahaa. Järkiavioliittoon taipunut isäntä Juhani (Mika Toivonen) ei kuitenkaan pysty hillitsemään rakkauttaan Malviinaa, talon meijeripiikaa (Kirsi Rautio) kohtaan. Palavan rakkauden jalkoihin jäävät niin Loviisa kuin Malviinaa tavoitteleva renki Marttikin (Tarmo Lainio).

Malja senaattorille - 
Kustaava, Heta, Loviisa,Juhani, tohtori, vallesmanska, vallesmanni, herrassönska ja herrassyötinki

Malja senaattorille
- Kustaava, Heta, Loviisa, Juhani, tohtori, vallesmanska, vallesmanni, herrassönska ja herrassyötinki

Pyhämaalaisessa versiossa näytelmään pyrittiin tuomaan mukaan myös ripaus komiikkaa, silti unohtamatta teoksen dramaattista ja kriittistä perusvirettä. Näytelmälle myös tavoiteltiin paikallisväriä siirtämällä hämäläisen rusthollin kuvaus lounaissuomalaiselle rannikkoseudulle niin paikannimien kuin murteenkin puolesta. Klassikkoteos koettiin haasteena, jonka onnistunut läpivieminen antoi näyttelijäjoukolle uskoa kesäteatterin kehittämiseen. Kaiken kaikkiaan kesän viidessä esityksessä näytelmän näki kuutisen sataa ihmistä. Katsojamäärä ei ollut suuren suuri, itse asiassa varsin samaa luokkaa, kuin edellisinä kesinä Laihosen torpan museoalueen penkkiriveillä nähdyt, mutta yhtä kaikki osoitti Pyhämaan suviteatterin kykenevän houkuttelemaan katsojia paikallisesti myös erillään Pyhämaa-päivän ohjelmasta.

Kielletty rakkaus - Loviisa, Juhani ja Malviina

Kielletty rakkaus
- Loviisa, Juhani ja Malviina

Kesä antoi arvokasta kokemusta siitä, miten uusi katsomo käyttäytyi ja miten näyttämörakenteita voisi parhaiten käyttää hyväksi. Jos Laihosen torpan museomiljöön jättäminen olikin aiheuttanut pohdintoja, ne unohdettiin nyt. Ensimmäistä kertaa Pyhämaan suviteatterilla oli todella mahdollisuus lavastaa esityksiään ja käyttää tilaa hyväkseen. Katsomotilojen ja näkyvyyden parannuttua ongelmaksi havaittiin yhä suuremmassa määrin äänitekniikka, jota seuraavina kesinä pyrittiinkin aktiivisesti parantamaan.

Vaikka Niskavuoren nuori emäntä vietiinkin läpi pääosin jo varsin kokeneiden harrastajien voimin - mukana oli muunmuassa useita 1980-luvun näytelmäpiirin veteraaneja - estraadille astui myös aivan uusi kasvo. Kirsi Elon rooli ruotsinkielisenä ja -mielisenä, hieman viinaanmenevänäkin vallesmanskana antoi esimakua myöhempien vuosien komediennen taidoista.

Näytelmästä kirjoitettua

Takaisin historiikkiin