KESÄ 2010 Seppojuhani Ruotsalainen: Hirveät paineet ja kauhee pulssi |
||||||||||
|
||||||||||
Ohjaus: Tuire Erholm Rooleissa: LEILA KUTONEN, yrittäjä, yh-äiti: Armi Kaupinsalo | PETRA KUTONEN, edellisen tytär / PAULA PUURUNEN, taksinkuljettaja: Suvi Teeri | RAIJA JUUSONEN, naapurinmuija, kokki: Kirsi Elo | MAUNO VESIPÄÄ, huoltomies: Rauno Peltola | VEIJO ERONEN, hieroja: Ilpo Kaupinsalo | YRJÖ KETARAINEN, toimitusjohtaja: Tarmo Lainio | HERTTA KETARAINEN, johtajan vaimo: Raini Junttila | PIRRE TUUHONEN, nettiheila: Tanja Luotonen | KASPER MERLIN, "tohtori": Teemu Sjöblom | TARMO RENLUND kehittämisyhtiön johtaja: Petri Aulin | TESSU, lemmikki / MEHILÄINEN: Tuire Erholm Musiikin sovitus: Teemu Sjöblom ja Petri Aulin Musiikin äänitys: Petri Aulin Äänisuunnittelu ja -ajo: Oskari Jortikka ja Juha Pirilä
Kun kesän 2010 ohjelmistoa alettiin edellisenä syksynä sunnitella, oli itsestään selvää, että seuraavana kesänä pitäisi tehdä jotakin näkyvää ja huomionarvoista. Tuleehan Suviteatterillekin tasakymmenjuhlia keskimäärin vain kerran vuosikymmenessä. Itse idea kahden kesänäytelmän tuottamisesta ei ole uusi. Jo useampana vuonna sitä on heitelty harrastajajoukossa ilmoille, yleensä ratkaisuna siihen ongelmaan, että erilaisten tyylien ja ratkaisujen rohkea kokeileminen on vaikeaa, kun yhdellä ensi-illalla on vastuu koko näyttämön toiminnan jatkuvuudesta. Vaikkei mihinkään mullistaviin tyylikokeiluihin kesällä 2010 lähdettykään, kymmenvuotisjuhla tarjosi loistavan tilaisuuden kahden rinnakkaisen ensi-illan kokeilemiseen. Samalla kahden ensi-illan herättämä kiinnostus juhlisti sopivasti tasavuosia. Hirveät paineet ja kauhee pulssi -näytelmää lähdettiin tekemään tietoisesti räävittömäksi ja vauhdikkaaksi farssiksi. Tyylilajissa olennaisia asioita ovat tarkat ajoitukset, nopea rytmi, selkein viivoin piirretyt hahmot ja niin verbaalinen kuin tilanteista syntyväkin huumori. Koska musiikki kuitenkin kuuluu Pyhämaan Suviteatterin tavaramerkkeihin, päätettiin sitä tähänkin näytelmään tuoda mukaan. Vaarana tietysti oli, että tekstistä esiin nousevat musiikkinumerot katkaisisivat farssin rytmin ja heikentäisivät esitystä. Siksi musiikkinumeroistakin oli saatava vauhdikkaita, iskeviä, humoristisia ja yllättäviä. Ratkaisut onnistuivat. Palaute kertoi, että Suviteatterin tekijäjoukko hallitsee farssin lajin. Yleisön nauru oli lähes taukoamatonta ja näytelmän muutamat musiikkinumerot saivat kiitosta. Nähtiinpä näytelmässä syvempiäkin merkityksiä. Lopultahan meitä tahtovat naurattaa sellaiset asiat, joita meidät pitäisi myös saada ajattelemaan.
Hirveiden paineiden tarina keskittyy laihdutushoitolaan. Leila Kutonen (Pyhämaassa Armi Kaupinsalo) on jo jonkin aikaa elättänyt itseään ja Petra-tytärtään (Suvi Teeri) laihdutusyrittäjänä. Omanvoitonpyyntisen kehittämisjohtaja Renlundin (Petri Aulin) painostaessa Leila päätyy laajentamaan yritystään, ettei sitä voitaisi ajaa konkurssiin. Samalla hän tulee palkanneeksi valetohtori Kasper Merlinin (Teemu Sjöblom) ja saaneeksi asiakkaakseen toimitusjohtaja Ketaraisen (Tarmo Lainio). Johtajalla taas on mukanaan nettiheila Pirre (Tanja Luotonen) ja perässään vihainen vaimo (Raini Junttila). Rouva Ketaraisen etsiessä miestään hoitolan väki yrittää auttaa tätä karkuun ja "tohtori" Merlin vielä lisää paineita itse kuhunkin vaikuttavilla vitaalipillereillään. Paineen kasvamista seuraa räjähdys, mutta rouva Hertta Ketaraisen lähdettyä jäljelle jää paljon rakkautta. Ketarainen saa Pirrensä, Leila löytää Kasperin ja huoltomiehenä häärivä Mauno Vesipää (Rauno peltola) löytää sydämensä valitun kokki Raija Juusosesta (Kirsi Elo).
Oman haasteensa Hirvedein paineiden toteutukselle aiheutti toisen näytelmän päällekkäinen näytäntökausi. Niinpä ohjaus piti sovittaa lavastukseen, joka olisi helposti muunneltavissa. Toisaalta Hirveät paineet on näytelmänä varsin perinteinen kesäteatterikappale, joka perustuu muutaman oven luomaan näyttämökuvaan. Niinpä kompromisseja ei tarvinnut kovinkaan paljoa tehdä. Sitä vastoin näytelmä päästi revittelemään puvustuksella. Näiden hahmojen ei tarvinnut olla mitään tavallisia tallaajia. Toisaalta hahmojen erityislaatua pyrittiin määrätietoisesti löytämään ensi sijassa näyttelijäntyöstä: pelkkä hassu puvustus ei kanna pitkälle.
Kesän 2010 näytelmien joukossa Hirveät paineet ja kauhee pulssi edusti jatkuvuutta siinä mielessä, että se oli vauhdikas ja taatusti naurattava farssikomedia sitä lajia, joka viime vuosina on vakiintunut Pyhämaan Suviteatterin päälinjaksi. Sen siis odotettiin olevan turvallinen valinta, joka houkuttelisi katsojat Suviteatterin puupenkeille. Näitä odotuksia näytelmä ei myöskään pettänyt. Katsojia virtasi paikalle siinä määrin, että yksittäisenä näytelmänäkin Hirveät paineet nousi yli 1800 katsojallaan Suviteatterin neljänneksi menestyneimmäksi. Menestyksen arvoa tietysti lisää se, että samaan aikaan yleisöä veti Pyhämaahan toinenkin ensi-ilta. Ei olisi realististakaan odottaa, että kaksi näytelmää houkuttelisi Suviteatteriin kaksi kertaa niin paljon katsojia kuin yksi. Hirveät paineet ja kauhee pulssi -näytelmän ainut ensikertalainen Suviteatterin näyttämöllä oli hitaana huoltomiehenä hurmannut Rauno Peltola. Vaikka rooli oli pienehkö ja saattoi jäädä äkkiseltään katsottuna riehakkaampien hahmojen varjoon, ainakin kanssanäyttelijät olivat vakuuttuneita. Rane onnistui repimään vähäeleisestä hitaudesta ja jahkailevasta savolaisuudesta hahmon, joka ei vähääkään jäänyt jälkeen Suviteatterin konkareiden suorituksista. |
||||||||||
Kommentteja sivustosta? Lähetä sähköpostia |